Leer kinderen op school over buitensluiting en inclusie

In deze les worden leerlingen zich bewust hoe vreselijk buitensluiten is. De leerling beseft dat het belangrijk is niemand buiten te sluiten. Ingezoomd wordt op het feit dat ‘niet samen kunnen spelen en buitengesloten worden’ voor kinderen met een handicap de grootste uitdaging is.

Ja, ik vraag het gratis lespakket aan

Niemand wil buitengesloten worden, en toch gebeurt het. Dit geeft een verdrietig en eenzaam gevoel. Soms gebeurt buitensluiting opzettelijk, maar vaak is het onbewust. Kinderen met een handicap worden vaak buitengesloten; ze kunnen bijvoorbeeld niet naar de speeltuin om de hoek of naar dezelfde school als buurtkinderen. Hierdoor missen ze vaak vriendjes om mee te spelen. Daarom is het belangrijk dat kinderen vanaf een jonge leeftijd al bewust worden van dit fenomeen.

LEERDOELEN  

Deze les sluit aan bij:  

  • Kerndoel 34: Oriëntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving: ‘De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.’  
  • Burgerschapsvorming: ‘Vaardigheden die belangrijk zijn voor deelname aan een pluriforme, inclusieve en democratische samenleving. Actief meedoen aan de samenleving en daar een positieve bijdrage aan leveren.’ 

In het lespakket zit: 

💚 Lesmaterialen (digibord presentatie en lesbrief) voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw, inclusief een thuisopdracht voor na gebruik van het lespakket