Naar hoofdinhoud

Veelgestelde vragen

De antwoorden op de meest veelgestelde vragen vind je hieronder onderverdeeld in verschillende thema’s. Staat jouw vraag er niet bij? Gebruik de zoekfunctie of neem contact met ons op via het formulier onder aan de pagina.

  • Over doneren

    • Er zijn verschillende manieren om bij te dragen. Zo kun je financieel helpen, bijvoorbeeld met een losse gift, een maandelijkse donatie, een grote gift of door ons in je testament op te nemen.  Ook kun je bijdragen door mee te helpen bij de jaarlijkse collecte, deel te nemen aan een actie  of zelf een actie te organiseren.

    • Je kunt je wijziging telefonisch doorgeven via 020-6791200 op maandag t/m donderdag van 08:30-21:00, vrijdag van 08:30-17:00 en zaterdag van 10:00-16:00. Of stuur ons een bericht.

    • Vind je je donatie te hoog? Dan kun je je bijdrage ook verlagen of minder vaak geld geven. Elke bijdrage is welkom. Wil je je donatie wijzigen of toch stopzetten? Klik dan hier:

      Donatie wijzigen of stopzetten

    • Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je dierbare. Als je ons belt kunnen we het gelijk in orde maken. We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m donderdag van 08:30-21:00, vrijdag van 08:30-17:00 en zaterdag van 10:00-16:00.

    • Je gift is aftrekbaar als je deze voor minimaal 5 jaar laat vastleggen in een schenkingsovereenkomst. Dat kun je heel eenvoudig zelf regelen. Klik hier voor meer informatie:

      Belastingvrij schenken

      Giften zonder een schenkingsovereenkomst zijn alleen onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar van de belasting. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

    • Als je ons gemachtigd hebt om je donatie af te schrijven, dan doen we dat rond de 27e van de maand.

    • Door ons te machtigen help je ons om te besparen op bank- en verwerkingskosten.

    • Met een vaste maandelijkse of jaarlijkse donatie kunnen we projecten voor een langere periode steunen. Je kunt ook kiezen voor een eenmalige donatie of doneren wanneer het jou uitkomt.

      Eenmalig doneren

    • Aan een donatie met een creditcard zijn hoge kosten verbonden. Daarom is het niet mogelijk om met een creditcard te betalen. Je kunt ons wel machtigen voor een donatie, daar zijn geen kosten aan verbonden.

      Doneer

    • We werken het hele jaar door met donateurwervers die langs de deuren gaan om vaste donateurs te werven. Dit is wat anders dan de jaarlijkse collecte waarbij een collectant aan de deur komt voor een losse bijdrage.

      De donateurwervers vertellen over de eenzaamheid die kinderen met een handicap voelen als ze worden buitengesloten en op welke manier donateurs kunnen bijdragen om eenzaamheid te stoppen. Donateurwervers zijn herkenbaar aan de blauwe jas en blauwe polo met het logo van het Gehandicapte Kind en aan een identificatiekaart.

      Wil je weten of er deze week donateurwervers in jouw wijk lopen? Kijk op het Wervingsrooster, het Gehandicapte Kind of een ander goed doel bij jou in de buurt langskomen.

      Vragen of opmerkingen over straat- of deurwerving bij jou in de buurt? Neem dan contact met ons op. Het is handig als je zoveel mogelijk informatie doorgeeft, zoals de datum, de locatie of de naam van de werver.  

  • Collecteren

    • Jazeker! Je kan collecteren bij jou in de straat, buurt of dorp.

    • Meedoen aan de jaarlijkste collecteweek kost je ongeveer 2 uur.

    • Collecteren kan op de volgende manieren:

      1. Collecteren langs de deuren. De gever kan dit jaar ook doneren via de persoonlijke QR-code op jouw legitimatiebewijs via de mobiel bankieren app. Daarnaast krijg je donatiekaartjes mee om op de looproute in de brievenbussen achter te laten.
      2. Collecteren met een persoonlijke online collectebus van Digicollect die te delen is via sociale media, e-mail en Whatsapp. Deze is beschikbaar vanaf oktober, je krijgt hierover te zijner tijd bericht.
      3. Collecteren via de mobiele collecte per Whatsapp. Als jouw 06-nummer bij ons bekend is, ontvang je kort voor de collecteweek een sms met een link naar een persoonlijke pagina vanwaar je op een snelle manier via Whatsapp een donatie kan vragen aan familie en vrienden.
    • Iedereen mag collecteren. Alleen voor kinderen onder de zestien jaar geldt dat zij onder begeleiding van een volwassene moeten collecteren. Dit kan overigens per gemeente verschillen maar zestien jaar is de meest voorkomende leeftijdsgrens om zelfstandig te mogen collecteren.

    • Jazeker. We zijn altijd op zoek naar vrijwilligers voor de collecteweek. Help je mee? Je kan je hier aanmelden.

  • Algemeen

    • Omdat de afkorting NSGK lastig is in het gebruik, laten we deze vervallen. Als korte versie van onze naam gebruiken we voortaan: het Gehandicapte Kind. Ons logo hebben we meteen een opfrisbeurt gegeven. Maar verder blijven we gewoon de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, zoals je ons kende.

    • We ondersteunen jaarlijks honderden projecten voor kinderen met een handicap. In ons laatste jaarverslag zie je een volledig overzicht van alle projecten die we in dat jaar hebben ondersteund.

      Bekijk onze projecten

    • Alle informatie over het aanvragen van een bijdrage vind je hier:

      Fonds aanvragen

    • Nee, we krijgen geen subsidie van de overheid. Dankzij bijdrages van vele donateurs, vrijwilligers en organisaties kunnen we kinderen met een handicap helpen.

    • Het Gehandicapte Kind is een ANBI, wat staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dat heeft als voordeel dat we geen belastingen (successierecht of schenkingsrecht) hoeven te betalen over erfenissen of schenkingen die we ontvangen. Het betekent ook dat donateurs hun gift in bepaalde gevallen kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting. De ANBI-status wordt toegekend door de Belastingdienst. Meer informatie vind je op www.anbi.nl.

    • Dit keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving Het keurmerk laat zien dat we voldoen aan strenge criteria op financieel, bestuurlijk en organisatorisch gebied. Dit wordt regelmatig gecontroleerd door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Uitgebreide informatie over het CBF-keurmerk vind je op www.cbf.nl

    • We werken geregeld samen met andere organisaties, als dat helpt om ons doel voor kinderen met een handicap te bereiken. Zo hebben we vaste samenwerkingen met Defence for Children, de Dirk Kuyt Foundation, het Foppe Fonds, de Triodos Bank. Daarnaast hebben we nauw contact met bijvoorbeeld HandicapNL, Jantje Beton, het Lilianefonds en de Cruyff Foundation, zodat we elkaar kunnen helpen als dat nodig is. En we werken samen met honderden projectpartners zoals Scouting Nederland en VUmc, maar ook speeltuinverenigingen, scholen en sportclubs.

    • Een klager wendt zich bij voorkeur tot de direct betrokken medewerker of afdeling om de klacht kenbaar te maken. De klacht wordt geregistreerd. De medewerker op wie de klacht betrekking heeft behandelt de klacht zorgvuldig en tracht een passende oplossing te vinden. Indien gewenst schakelt de medewerker (of de klager bij uitdrukkelijk verzoek) de hulp in van de desbetreffende afdeling bij het vinden van een bevredigende oplossing voor de klacht.

      Als de wijze van behandeling voor de klager onvoldoende bevredigend is, kan de klager een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. Meer informatie over het indienen van een formele klacht bij de klachtencommissie leest u in onze klachtenregeling.

    • We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00 uur. Of stuur ons een e-mail via: info@gehandicaptekind.nl

Staat je vraag er niet tussen?

Stel hier je vraag hier. Wij proberen binnen 2 werkdagen contact met je op te nemen. 

Geeft verplicht veld aan