Naar hoofdinhoud

Veelgestelde vragen

De antwoorden op de meest veelgestelde vragen vind je hieronder onderverdeeld in verschillende thema’s. Staat jouw vraag er niet bij? Gebruik de zoekfunctie of neem contact met ons op via het formulier onder aan de pagina.

  • Algemeen

    • Omdat de afkorting NSGK lastig is in het gebruik, laten we deze vervallen. Voortaan gebruiken we de naam: Stichting het Gehandicapte Kind. Ons logo hebben we meteen een opfrisbeurt gegeven. Volledig heten we nog wel: Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.

    • Ons rekening nummer (IBAN) is: NL76 RABO 0334 4334 44 t.a.v. Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.

    • We ondersteunen jaarlijks honderden projecten voor kinderen met een handicap. In ons laatste jaarverslag zie je een volledig overzicht van alle projecten die we in dat jaar hebben ondersteund.

      Bekijk onze projecten

    • Alle informatie over het aanvragen van een bijdrage vind je hier:

      Gift aanvragen

    • We krijgen geen structurele subsidie(s) van de overheid. Dankzij bijdrages van vele donateurs, vrijwilligers en organisaties kunnen we kinderen met een handicap helpen. 

    • We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00 uur. Of stuur ons een e-mail via: info@gehandicaptekind.nl

    • Dit keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving laat zien dat we voldoen aan strenge criteria op financieel, bestuurlijk en organisatorisch gebied. Dit wordt regelmatig gecontroleerd door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Uitgebreide informatie over het CBF-keurmerk vind je op: www.cbf.nl

    • Stichting het Gehandicapte Kind is een ANBI, wat staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dat heeft als voordeel dat we geen belastingen (successierecht of schenkingsrecht) hoeven te betalen over erfenissen of schenkingen die we ontvangen. Het betekent ook dat donateurs hun gift in bepaalde gevallen kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting. De ANBI-status wordt toegekend door de Belastingdienst. Meer informatie vind je op: www.anbi.nl.

    • We werken geregeld samen met andere organisaties, als dat helpt om ons doel voor kinderen met een handicap te bereiken. Zo hebben we vaste samenwerkingen met Jantje Beton, Esther Vergeer Foundation en de Johan Cruyff Foundation. Daarnaast hebben we nauw contact met bijvoorbeeld HandicapNL, het Lilianefonds en Defence for Children, zodat we elkaar kunnen helpen als dat nodig is. En we werken samen met honderden projectpartners zoals Scouting Nederland en VUmc, maar ook speeltuinverenigingen, scholen en sportclubs.

    • Een klager wendt zich bij voorkeur tot de direct betrokken medewerker of afdeling om de klacht kenbaar te maken. De klacht wordt geregistreerd. De medewerker op wie de klacht betrekking heeft behandelt de klacht zorgvuldig en tracht een passende oplossing te vinden. Indien gewenst schakelt de medewerker (of de klager bij uitdrukkelijk verzoek) de hulp in van de desbetreffende afdeling bij het vinden van een bevredigende oplossing voor de klacht.

      Als de wijze van behandeling voor de klager onvoldoende bevredigend is, kan de klager een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. Meer informatie over het indienen van een formele klacht bij de klachtencommissie leest u in onze klachtenregeling.

  • Over doneren

    • Er zijn verschillende manieren om bij te dragen. Zo kun je financieel helpen, bijvoorbeeld met een losse gift, een maandelijkse donatie, een grote gift of door ons in je testament op te nemen.  Ook kun je bijdragen door mee te helpen bij de jaarlijkse collecte, deel te nemen aan een actie zoals de Mega Wandel Marathon of zelf een actie te organiseren.

    • Je kunt je wijziging telefonisch doorgeven via 020-6791200 op maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00.Of stuur ons een bericht.

    • Wist je dat je jouw bijdrage ook kan wijzigen naar een donatie per kwartaal of per jaar? Je kunt je donatie ook verlagen. Met elke bijdrage maak jij een verschil in het leven van kinderen met een handicap. Het wijzigingen van je donatie of stopzetten? Bel naar 020-6791200, dan kunnen we samen de opties bespreken. Of ga naar:

      Donatie wijzigen of stopzetten

    • Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je dierbare. Als je ons belt kunnen we het gelijk in orde maken. We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00.

    • Je gift is aftrekbaar als je deze voor minimaal 5 jaar laat vastleggen in een schenkingsovereenkomst. Dat kun je heel eenvoudig zelf regelen. Klik hier voor meer informatie:

      Belastingvrij schenken

      Giften zonder een schenkingsovereenkomst zijn alleen onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar van de belasting. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

    • Als je ons gemachtigd hebt om je donatie af te schrijven, dan doen we dat rond de 27e van de maand.

    • Door ons te machtigen help je ons om te besparen op bank- en verwerkingskosten.

    • Met een vaste maandelijkse of jaarlijkse donatie kunnen we projecten voor een langere periode steunen. Je kunt ook kiezen voor een eenmalige donatie of doneren wanneer het jou uitkomt.

      Eenmalig doneren

    • Aan een donatie met een creditcard zijn hoge kosten verbonden. Daarom is het niet mogelijk om met een creditcard te betalen. Je kunt ons wel machtigen voor een donatie, daar zijn geen kosten aan verbonden.

      Doneer

    • We werken het hele jaar door met donateurwervers die langs de deuren gaan om vaste donateurs te werven. Dit is wat anders dan de jaarlijkse collecte waarbij een collectant aan de deur komt voor een losse bijdrage. De donateurwervers vertellen over de eenzaamheid die kinderen met een handicap voelen als ze worden buitengesloten en op welke manier donateurs kunnen bijdragen om deze eenzaamheid te stoppen. Donateurwervers zijn herkenbaar aan de blauwe jas en blauwe polo met het logo van Stichting het Gehandicapte Kind en aan een identificatiekaart.

      Wil je weten of er deze week donateurwervers in jouw wijk lopen? Kijk op het Wervingsrooster, Stichting het Gehandicapte Kind of een ander goed doel bij jou in de buurt langskomen. Vragen of opmerkingen over straat- of deurwerving bij jou in de buurt? Neem dan contact met ons op. Het is handig als je zoveel mogelijk informatie doorgeeft, zoals de datum, de locatie of de naam van de werver.  

    • Ja, dat kan zeker kloppen. Dit zijn telefoonnummers die wij gebruiken om mee uit te bellen. Het kan zijn dat je nogmaals gebeld wordt, als je de oproep hebt gemist. Wil je ons spreken of heb je dit liever niet? Bel dan 020-6791200 of laat dit aan ons weten via info@gehandicaptekind.nl. Wij zullen dit zo snel mogelijk verwerken. Houd wel rekening met enige verwerkingstijd.  

  • Vrijwilligerswerk/collecteren

    • Jazeker. We zijn altijd op zoek naar vrijwilligers voor de collecteweek. Help je mee? Je kan je hier aanmelden.

    • Iedereen mag collecteren. Alleen voor kinderen onder de zestien jaar geldt dat zij onder begeleiding van een volwassene moeten collecteren. Dit kan overigens per gemeente verschillen, maar zestien jaar is de meest voorkomende leeftijdsgrens om zelfstandig te mogen collecteren.

    • Jazeker! Je kan collecteren bij jou in de straat, buurt of dorp.

    • Meedoen aan de jaarlijkse collecteweek kost je ongeveer 2 uur.

    • Geven aan de deur kan op vier manieren.

      1. Contant geld gaat in de vertrouwde groene collectebus.
      2. Op de collectebus staat een persoonlijke QR-code, de opbrengst wordt opgeteld bij de bus (let op: de QR-codes op de donatiekaartjes en de informatiefoldertjes zijn algemeen en worden niet opgeteld bij de bus).
      3. De donatiekaartjes kun je in de brievenbus achterlaten bij niet-thuis.
      4. Op de achterkant van het informatiefoldertje staat een machtigingsformuliertje dat de gever invult en in de bus doet of later zelf opstuurt.
    • Nee, de donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet in de brievenbus bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag het alléén als er een ja/ja-sticker hangt.

Staat je vraag er niet tussen?

Stel hier je vraag hier. Wij proberen binnen 2 werkdagen contact met je op te nemen. 

Geeft verplicht veld aan
Hoe gaan we om met je gegevens? Lees onze privacyverklaring.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.