Naar hoofdinhoud

Veelgestelde vragen

De antwoorden op de meest veelgestelde vragen vind je hieronder onderverdeeld in verschillende thema’s. Staat jouw vraag er niet bij? Gebruik de zoekfunctie of neem contact met ons op via het formulier onder aan de pagina.

  • Algemeen

    • Omdat de afkorting NSGK lastig is in het gebruik, laten we deze vervallen. Als korte versie van onze naam gebruiken we voortaan: Stichting het Gehandicapte Kind. Ons logo hebben we meteen een opfrisbeurt gegeven. Maar verder blijven we gewoon de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, zoals je ons kende.

    • We ondersteunen jaarlijks honderden projecten voor kinderen met een handicap. In ons laatste jaarverslag zie je een volledig overzicht van alle projecten die we in dat jaar hebben ondersteund.

      Bekijk onze projecten

    • Ons rekening nummer (IBAN) is: NL76 RABO 0334 4334 44 t.a.v. Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.

    • Alle informatie over het aanvragen van een bijdrage vind je hier:

      Fonds aanvragen

    • Nee, we krijgen geen subsidie van de overheid. Dankzij bijdrages van vele donateurs, vrijwilligers en organisaties kunnen we kinderen met een handicap helpen.

    • Stichting het Gehandicapte Kind is een ANBI, wat staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dat heeft als voordeel dat we geen belastingen (successierecht of schenkingsrecht) hoeven te betalen over erfenissen of schenkingen die we ontvangen. Het betekent ook dat donateurs hun gift in bepaalde gevallen kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting. De ANBI-status wordt toegekend door de Belastingdienst. Meer informatie vind je op www.anbi.nl.

    • Dit keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving Het keurmerk laat zien dat we voldoen aan strenge criteria op financieel, bestuurlijk en organisatorisch gebied. Dit wordt regelmatig gecontroleerd door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Uitgebreide informatie over het CBF-keurmerk vind je op www.cbf.nl

    • We werken geregeld samen met andere organisaties, als dat helpt om ons doel voor kinderen met een handicap te bereiken. Zo hebben we vaste samenwerkingen met Defence for Children, de Dirk Kuyt Foundation, het Foppe Fonds, de Triodos Bank. Daarnaast hebben we nauw contact met bijvoorbeeld HandicapNL, Jantje Beton, het Lilianefonds en de Cruyff Foundation, zodat we elkaar kunnen helpen als dat nodig is. En we werken samen met honderden projectpartners zoals Scouting Nederland en VUmc, maar ook speeltuinverenigingen, scholen en sportclubs.

    • Een klager wendt zich bij voorkeur tot de direct betrokken medewerker of afdeling om de klacht kenbaar te maken. De klacht wordt geregistreerd. De medewerker op wie de klacht betrekking heeft behandelt de klacht zorgvuldig en tracht een passende oplossing te vinden. Indien gewenst schakelt de medewerker (of de klager bij uitdrukkelijk verzoek) de hulp in van de desbetreffende afdeling bij het vinden van een bevredigende oplossing voor de klacht.

      Als de wijze van behandeling voor de klager onvoldoende bevredigend is, kan de klager een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. Meer informatie over het indienen van een formele klacht bij de klachtencommissie leest u in onze klachtenregeling.

    • We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00 uur. Of stuur ons een e-mail via: info@gehandicaptekind.nl

  • Over doneren

    • Er zijn verschillende manieren om bij te dragen. Zo kun je financieel helpen, bijvoorbeeld met een losse gift, een maandelijkse donatie, een grote gift of door ons in je testament op te nemen.  Ook kun je bijdragen door mee te helpen bij de jaarlijkse collecte, deel te nemen aan een actie  of zelf een actie te organiseren.

    • Je kunt je wijziging telefonisch doorgeven via 020-6791200 op maandag t/m donderdag van 08:30-21:00, vrijdag van 08:30-17:00 en zaterdag van 10:00-16:00. Of stuur ons een bericht.

    • Vind je je donatie te hoog? Dan kun je je bijdrage ook verlagen of minder vaak geld geven. Elke bijdrage is welkom. Wil je je donatie wijzigen of toch stopzetten? Klik dan hier:

      Donatie wijzigen of stopzetten

    • Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je dierbare. Als je ons belt kunnen we het gelijk in orde maken. We zijn telefonisch bereikbaar op 020-6791200 van maandag t/m donderdag van 08:30-21:00, vrijdag van 08:30-17:00 en zaterdag van 10:00-16:00.

    • Je gift is aftrekbaar als je deze voor minimaal 5 jaar laat vastleggen in een schenkingsovereenkomst. Dat kun je heel eenvoudig zelf regelen. Klik hier voor meer informatie:

      Belastingvrij schenken

      Giften zonder een schenkingsovereenkomst zijn alleen onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar van de belasting. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

    • Als je ons gemachtigd hebt om je donatie af te schrijven, dan doen we dat rond de 27e van de maand.

    • Door ons te machtigen help je ons om te besparen op bank- en verwerkingskosten.

    • Met een vaste maandelijkse of jaarlijkse donatie kunnen we projecten voor een langere periode steunen. Je kunt ook kiezen voor een eenmalige donatie of doneren wanneer het jou uitkomt.

      Eenmalig doneren

    • Aan een donatie met een creditcard zijn hoge kosten verbonden. Daarom is het niet mogelijk om met een creditcard te betalen. Je kunt ons wel machtigen voor een donatie, daar zijn geen kosten aan verbonden.

      Doneer

    • We werken het hele jaar door met donateurwervers die langs de deuren gaan om vaste donateurs te werven. Dit is wat anders dan de jaarlijkse collecte waarbij een collectant aan de deur komt voor een losse bijdrage.

      De donateurwervers vertellen over de eenzaamheid die kinderen met een handicap voelen als ze worden buitengesloten en op welke manier donateurs kunnen bijdragen om eenzaamheid te stoppen. Donateurwervers zijn herkenbaar aan de blauwe jas en blauwe polo met het logo van Stichting het Gehandicapte Kind en aan een identificatiekaart.

      Wil je weten of er deze week donateurwervers in jouw wijk lopen? Kijk op het Wervingsrooster, Stichting het Gehandicapte Kind of een ander goed doel bij jou in de buurt langskomen.

      Vragen of opmerkingen over straat- of deurwerving bij jou in de buurt? Neem dan contact met ons op. Het is handig als je zoveel mogelijk informatie doorgeeft, zoals de datum, de locatie of de naam van de werver.  

  • Collecteren

    • Jazeker! Je kan collecteren bij jou in de straat, buurt of dorp.

    • Meedoen aan de jaarlijkste collecteweek kost je ongeveer 2 uur.

    • Geven aan de deur kan op vier manieren.

      1. Contant geld gaat in de vertrouwde groene collectebus.
      2. Op je collectebus staat je persoonlijke QR-code, de opbrengst wordt opgeteld bij je bus (let op: de QR-codes op de donatiekaartjes en de informatiefoldertjes zijn algemeen en worden niet opgeteld bij je bus).
      3. De donatiekaartjes kun je in de brievenbus achterlaten bij niet-thuis.
      4. Op de achterkant van het informatiefoldertje staat een machtigingsformuliertje dat de gever invult en in je bus doet of later zelf opstuurt.
    • Iedereen mag collecteren. Alleen voor kinderen onder de zestien jaar geldt dat zij onder begeleiding van een volwassene moeten collecteren. Dit kan overigens per gemeente verschillen maar zestien jaar is de meest voorkomende leeftijdsgrens om zelfstandig te mogen collecteren.

    • Jazeker. We zijn altijd op zoek naar vrijwilligers voor de collecteweek. Help je mee? Je kan je hier aanmelden.

  • Over vrijwilligerswerk/collecteren

    • Geven aan de deur kan op vier manieren.

      1. Contant geld gaat in de vertrouwde groene collectebus.
      2. Op je collectebus staat je persoonlijke QR-code, de opbrengst wordt opgeteld bij je bus (let op: de QR-codes op de donatiekaartjes en de informatiefoldertjes zijn algemeen en worden niet opgeteld bij je bus).
      3. De donatiekaartjes kun je in de brievenbus achterlaten bij niet-thuis.
      4. Op de achterkant van het informatiefoldertje staat een machtigingsformuliertje dat de gever invult en in je bus doet of later zelf opstuurt.
    • Nee, de donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet in de brievenbus bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag het alléén als er een ja/ja-sticker hangt.

    • We begrijpen als je ervoor kiest niet te collecteren. Misschien weet je zelf nog iemand uit je omgeving die jouw looproute wil overnemen? Vraag hem of haar. Laat het in ieder geval aan je organisator weten. Als het lastig is om langs de deuren te collecteren, kan het natuurlijk wel digitaal. Maak een digitale collectebus aan en doe alsnog mee!

    • Jazeker. We zijn altijd op zoek naar vrijwilligers voor de collecteweek, zij kunnen zich hier aanmelden.

  • Acceptgiro verdwijnt

    • Ja. De goede doelen in Nederland hebben samen afgesproken om Mijn eenmalige gift te gaan gebruiken, zodat je op een veilige betrouwbare manier eenmalig een donatie kunt doen. Nadat wij jouw gift hebben verwerkt wordt deze volgens de geldende regels voor administratie digitaal door ons opgeslagen. 

    • Je stuurt Mijn eenmalige gift naar Stichting het Gehandicapte Kind in de retourenvelop die wij voortaan standaard bijvoegen. Ben je de antwoordenvelop kwijt? Stuur Mijn eenmalige gift dan in een gesloten envelop naar: 

      Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, Antwoordnummer 98212, 1000 VA AMSTERDAM (postzegel niet nodig). 

    • Niets. Je kunt de betaalinformatie van Mijn eenmalige gift gebruiken om je gift over te maken via internetbankieren. 

    • Niets. Je kunt de QR-code op Mijn eenmalige gift scannen. 

    • Alle banken stoppen per 1 juni met het verwerken van de acceptgiro. Ook jouw bank. Maak je geen zorgen. De goede doelen hebben samen een alternatief bedacht. Dat heet: Mijn eenmalige gift. Deze krijg je van ons in plaats van de acceptgiro. Je vult jouw gegevens in en stuurt de bon in de retourenvelop naar ons toe. Zo kun je net zo makkelijk en vertrouwd eenmalig een gift overmaken aan Stichting het Gehandicapte Kind.

    • Niets. Als je automatisch doneert via een machtiging verandert er niets voor jou.   

    • Na ontvangst van Mijn eenmalige gift verwerkt Stichting het Gehandicapte Kind deze. Aan het einde van de maand, of van de volgende maand incasseert Stichting het Gehandicapte Kind eenmalig het bedrag. Voorheen incasseerde de bank het bedrag maar dat doet Stichting het Gehandicapte Kind voortaan. 

    • Nee. Stichting het Gehandicapte Kind incasseert eenmalig het bedrag. Het is geen maandelijkse incasso. 

    • Alle banken stoppen op 1 juni met het verwerken van de acceptgiro. Als je nog een acceptgiro in huis hebt, kun je deze tot 15 mei opsturen. Daarna kun je Mijn eenmalige gift gebruiken. Donaties gedaan via een acceptgiro die na 1 juni 2023 naar de bank worden gestuurd, worden helaas niet meer verwerkt en Stichting het Gehandicapte Kind ontvangt deze donatie dan dus helaas ook niet. 

    • Ja, alle banken stoppen per 1 juni met het verwerken van de acceptgiro. Neem contact met jouw bank op als je vragen hebt over het betalen van rekeningen zonder acceptgiro. 

Staat je vraag er niet tussen?

Stel hier je vraag hier. Wij proberen binnen 2 werkdagen contact met je op te nemen. 

Geeft verplicht veld aan
Hoe gaan we om met je gegevens? Lees onze privacyverklaring.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.