Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Ontvang verhalen, nieuws en acties over Stichting het Gehandicapte Kind in je mailbox.
Inclusie betekent dat iedereen mee kan en mag doen zonder zichzelf te hoeven veranderen. In de maatschappij, op school of tijdens het sporten. Ook wanneer je een beperking hebt.
Tussen mensen zijn veel verschillen: dit noemen we diversiteit. Bij uitsluiting zijn deze verschillen reden dat iemand niet mee kan doen. Inclusie gaat er juist om dat iedereen (met en zonder beperking) in de maatschappij mee kan doen, ongeacht alle verschillen
Een samenleving waar sprake is van inclusie, waar iedereen er toe doet en mee kan doen, wordt een inclusieve of gevarieerde samenleving genoemd. Vroeger werd er gesproken over integratie. Het ging dan om de integratie van iemand met een beperking, waarbij hij/zij zich moest aanpassen aan de samenleving. Bij inclusie gaat het een stap verder. De samenleving moet openstaan voor iedereen. Iedereen moet kunnen meedoen en iedereen hoort erbij. In een inclusieve samenleving heeft iedereen dezelfde rechten en dezelfde kansen om (zelfstandig) mee te doen op alle vlakken van de maatschappij.
Inclusie = Meedoen in de samenleving, welkom zijn, erbij horen, geaccepteerd worden, niet buitensluiten, waardering krijgen, sociale rollen vervullen en eigen keuzes kunnen maken.
Bijna één op de tien kinderen in Nederland heeft een handicap. Daarvan zijn er meer dan 100.000 die ook in hun dagelijks leven problemen ervaren. Scholen, sportclubs of speeltoestellen zijn niet ingericht op hen, waardoor ze vaak niet mee kunnen doen en geen leeftijdgenootjes ontmoeten. Oftewel, niet inclusief.
Op dit moment gaan ruim 10.000 kinderen met een handicap niet naar school. Sommigen gaan naar een dagbestedingscentrum, anderen zitten de hele dag thuis. En van de kinderen met een handicap die wél naar school gaan, zit 80% op het speciaal onderwijs. Doordat deze school vaak ver weg is, ontmoeten kinderen met een beperking niet hun leeftijdsgenootjes zonder handicap en andersom. Het kan anders.
Een voorbeeld van inclusie in het onderwijs is het project ‘Samen naar School’. Gewone buurtscholen krijgen een aangepast klaslokaal voor kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking. Waar mogelijk sluiten de kinderen met een beperking aan bij hun leeftijdsgenootjes op school: tijdens de les, het kringgesprek, gym of het speelkwartier. Er is onderwijs op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. Zoals aangepaste middelen, meubilair, spelmateriaal en een toegankelijk speelplein.
Bekijk ons project Samen naar School
In de speeltuin ontmoet je andere kinderen en maak je vriendjes. Maar bij 9 van de 10 speelplekken kunnen kinderen met een handicap niet terecht. Deze speelplekken zijn niet toegankelijk. Ze kunnen de speeltoestellen niet gebruiken of kunnen er zelfs niet bij met hun rolstoel of driewielerfiets. Hierdoor ontmoeten ze bij de speeltuin geen leeftijdsgenootjes en kunnen ze niet mee spelen.
Samenspeelplekken zijn (aangepaste) inclusieve speelplekken waar ieder kind welkom is en waar volop samen gespeeld kan worden. Zo staat niemand buiten spel. De Speeltuinbende zet zich hiervoor in; ieder kind moet onbezorgd samen buiten kunnen spelen met kinderen uit de buurt. Vanaf 2011 testen zij al speeltuinen op toegankelijkheid en inmiddels doen wel 550 gezinnen mee.
Lees meer over de Speeltuinbende
Kinderen met een beperking zien hun broertjes, zusjes en klasgenoten wekelijks naar trainingen en wedstrijden gaan. Ze willen dolgraag meedoen en samen sporten, maar ze staan langs de lijn. De trainer is niet gewend om een speler met een handicap te begeleiden. Er missen hulpmiddelen of materialen. Of in de kleedkamers liggen drempels in de weg. Dit zijn vaak oplosbare problemen.
Zo kan Fleur (heeft een verstandelijke beperking, autisme en is hypermobiel) dankzij de sport Frame Running gewoon meedoen. Met hulp van een runningframe, een soort driewiel-loopfiets, traint Fleur nu samen met haar broertje en nichtjes op de atletiekbaan. Met vol trots kan ze nu zeggen: ‘Ik ben ook een atletiekmeisje'.