Naar hoofdinhoud
Jongen met bellenblaas

Veertig organisaties presenteren plan hoe scholen weer open zouden kunnen

Met een brede coalitie van maatschappelijke organisaties maken we ons ernstig zorgen om kinderen en jongeren. We roepen op de scholen (deels) te heropenen en zien vele alternatieven om dit op een veilige manier te doen. Ook voor kinderen met een beperking, met inachtneming van hun gezondheidssituatie, is het openstellen van het onderwijs van groot belang. Ruim 40 organisaties steunen het 10 punten plan, waarin suggesties worden gedaan hoe scholen weer opengesteld kunnen worden.

Iedere dag dat de scholen volledig dicht zijn is er één te veel

Belangen van kinderen staan centraal

Ruim 2 weken geleden, riepen 50 organisaties waaronder het Gehandicapte Kind, UNICEF, Jantje Beton, De Nederlandse GGZ, Het Trimbos-instituut en KidsRights, het kabinet op om de belangen van kinderen centraal te stellen in de besluitvorming rondom de scholensluiting. Het 10 punten plan is een vervolg op deze oproep. Onder leiding van Unicef en Jantje Beton, zijn er 10 punten uitgewerkt die het mogelijk zouden moeten maken voor basis- en middelbare scholen om een ‘middenweg’ te vinden tussen volledig dicht en open.

Aantal punten uit het plan uitgelicht

Zo pleiten we, als verenigde organisaties, bijvoorbeeld voor wekelijkse persoonlijke contactmomenten voor alle kinderen en jongeren en meer aandacht voor het betrekken van kinderen (met en zonder beperking) in de besluitvorming over alternatieve oplossingen. 

Hun leven staat letterlijk en figuurlijk stil

Ook roepen we op om de scholen te faciliteren in het onderwijs aan kwetsbare kinderen in plaats van het alleen bieden van opvang. Zo kan er gezorgd worden dat kinderen in kwetsbare posities en kinderen met een beperking persoonlijk c.q. live onderwijs krijgen in plaats van digitaal. Voor veel kinderen met een beperking is het digitaal volgen van lessen sowieso geen optie en hun leven staat letterlijk en figuurlijk stil.

Kinderen hebben school nodig

We maken ons veel zorgen om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen. Ook zien we dat het mentaal welzijn van jongeren sterk achteruit gaat. Kinderen hebben school nodig. Niet alleen om te leren, maar ook voor hun sociaal emotionele ontwikkeling en als veilige haven. Met name de groep kwetsbare kinderen – bijvoorbeeld die met een vluchtelingachtergrond, beperking of met een onveilige thuissituatie – komen steeds verder in de knel.

Het 10 punten plan is vrijdag 29 januari gedeeld met minister Slob en met het kabinet, in de hoop dat er creatiever en uitgebreider wordt nagedacht over hoe scholen wél open kunnen.

Heb je deze verhalen al gelezen?

Hoe groot de impact is van eenzaamheid op het leven van kinderen met een handicap ontdek je in hun aangrijpende verhalen.