Met jouw hulp zorgen we ervoor dat kinderen zoals Tobias ook naar school kunnen.
Dankzij Samen naar School heeft Tobias nu vrienden
Tobias (10) is een vrolijk, energiek en pienter mannetje. Hij leeft enorm in het moment en kan intens genieten van kleine dingen als een ijsje halen bij de ijssalon. Tobias heeft autisme en een ontwikkelingsachterstand, maar met de juiste begeleiding ontwikkelt hij zich in zijn eigen tempo. Toen het kinderdagcentrum hem geen passende begeleiding meer kon bieden, besloten Esther en haar man om hun zoon thuis de juiste hulp en zorg te geven. Maar door les van een volwassene aan de keukentafel, deden ze Tobias voor hun gevoel tekort.
Esther had een voorspoedige zwangerschap. Wel merkte ze dat ze weinig contact had met de baby in haar buik. “Ik miste de connectie, maar had ook geen vergelijkingsmateriaal omdat dit mijn eerste zwangerschap was. Tobias werd op de uitgerekende datum geboren en keek me direct na zijn geboorte intens aan en eigenlijk voelde ik meteen dat er ‘iets’ was, dat dit kindje meer bescherming nodig heeft.”
Levend verlies
Tobias ging naar een kinderdagverblijf en leek zich normaal te ontwikkelen. Esther: “Als peuter zei hij een aantal woordjes als ‘papa’, ‘tijger’ en ‘duwen’ als hij op de schommel wilde. Toen hij ongeveer tweeënhalf was, kreeg hij een astma-aanval en werd hij opgenomen in het ziekenhuis. Zijn spraak stagneerde: van de één op de andere dag praatte hij niet meer. Het viel op dat zijn motoriek houteriger was dan bij andere kinderen.”
Esther en haar man dachten in eerste instantie dat het een trauma was van de astma-aanval en de ziekenhuisopname. Maar toen Tobias’ spraak niet terug kwam, besloten ze hem te laten onderzoeken. De orthopedagoog zei direct dat ze een vermoeden van autisme had. “Ik was boos... woede van verdriet. Alle puzzelstukjes vielen op z’n plek. Op de terugweg in de auto heb ik alleen maar gehuild. Ik realiseerde me dat we als gezin een andere toekomst zouden hebben.” Esther vertelt dat ze in de rouw was van ‘levend verlies’.
Nergens welkom
Tobias ging naar een kinderdagcentrum waar hij een-op-een begeleiding kreeg. Hier bloeide hij op en zijn ontwikkeling ging vooruit. Een tijd ging dit goed, maar om diverse redenen kon het kinderdagcentrum de juiste hulp en zorg voor Tobias niet meer bieden. Esther vertelt dat ze veel scholen en kinderdagcentra door heel Nederland bezocht heeft. “Doordat Tobias niet zindelijk was en niet praatte, was hij eigenlijk nergens welkom. Als we dachten een fijne plek gevonden te hebben, was er een lange wachtlijst of er werd gevraagd om een IQ-test terwijl hij niet te testen is.” Tobias heeft meer dan een jaar thuis begeleiding gehad, waardoor hij helemaal geen contact had met andere kinderen. "Terwijl onze wens als ouders was dat hij gebruik mocht maken van zijn leerrecht. Ik zal ook nooit vergeten hoe Tobias reageerde toen we langs een schoolplein vol vrolijk spelende kinderen liepen. Hij stopte, keek en wees. Als hij kon praten, had hij gevraagd: ‘Mama, waarom mag ik hier niet spelen? Waarom mag ik niet meedoen?’”
Kinderen hebben andere kinderen nodig om te spelen en te leren
High five en verstoppertje
Toen Tobias zes jaar was en Esther inmiddels zwanger was van hun tweede kind, ging er een knop om in haar hoofd. “Ik dacht: ik kan twee dingen doen. Of ik blijf klagen over het onderwijssysteem of ik ga aanpakken. Ik heb het laatste gedaan en heb een Samen naar School klas opgericht met hulp van een basisschool in de buurt.” Nu brengt Esther haar zoon iedere ochtend met de fiets naar school. “Zodra we er zijn, rent Tobias het schoolplein op. Vaak geven kinderen van de reguliere klassen hem een high five. Ook spelen Tobias en zijn klasgenoten graag een potje voetbal met de kinderen van groep 8. Ze mogen dan een keer schieten en de keeper laat de bal dan expres door. Fantastisch vindt Tobias dat, een lach van oor tot oor. Ik zie mijn zoon dan groeien, hij hoort erbij.”
Esther vertelt dat Tobias zich ontwikkelt. Zo is er steeds meer communicatie met bijvoorbeeld de spraakcomputer, maar ook verbaal. Ook speelt hij graag spelletjes als galgje, memory, kwartet en Mens-erger-je-niet en is hij bezig met cijfers en letters. Zijn sociale vaardigheden gaan met sprongen vooruit nu hij in contact is met andere kinderen. Esther: “Laatst speelde hij met een meisje uit de kleuterklas in de zandbak en had hij haar zandkasteel kapot gemaakt. Het meisje was verdrietig en Tobias zei ‘sorry’.” In de klas heeft Tobias twee goede vrienden. “Met Jordi gaat hij vaak op boevenpad. Dan spelen ze verstoppertje en als ze dan gevonden worden, liggen ze in een deuk van het lachen.”
Met zijn klasgenoot Juda gaat hij iedere dinsdagmiddag zwemmen. “Tobias is een echte waterrat en geniet van de zwemles. Dat is mooi om te zien en daarnaast geeft het ons een veilig gevoel dat hij leert zwemmen. Door Samen naar School zijn wij als gezin onderdeel van de maatschappij en kan Tobias, net als ieder kind, naar school in zijn eigen wijk. Kinderen hebben andere kinderen nodig om te spelen en te leren.”
Doneer en help kinderen met een handicap
Heb je deze verhalen al gelezen?
Hoe groot de impact is van eenzaamheid op het leven van kinderen met een handicap ontdek je in hun aangrijpende verhalen.